Incasso: Snel, vriendelijk en effectief
Openstaande facturen zijn niet alleen vervelend, ze kosten ook energie en geld. Hoewel traditionele incassobureaus vaak kiezen voor moeilijke taal en jurdische vaktermen, blijkt uit onderzoek en ervaring dat schuldenaren daardoor juist minder snel betalen. Tieman gelooft in wetenschap en statistiek: Geen ingewikkelde brieven, maar duidelijke en vriendelijke communicatie, zonder in te leveren op juridische kracht. Daardoor worden jouw facturen vaker en sneller betaald zonder procedure bij de rechtbank.
Bij Tieman kun je terecht voor:
- Het inrichten van jouw facturen, herinneringen, aanmaningen en de werkprocessen daarachter;
- Het innen van onbetaalde facturen;
- Het voeren van incassoprocedures bij de rechtbank.
Jouw interne processen en documenten
Snelle betalingen beginnen bij het inrichten van slimme documenten en processen. Daarmee voorkom je zoveel mogelijk dat je jouw incasso’s uiteindelijk handen moet geven. Tieman kan je helpen met het inrichten van slimme (interne) documenten en werkprocessen. Van het taalgebruik en de opmaak van jouw facturen en herinneringen tot het trainen van de medewerker die jouw debiteuren belt. Door eenvoudige taal en het gebruik van visuele ondersteuning, maak je het makkelijker voor klanten om jouw facturen te betalen. Klanten betalen dan beter en sneller.
Incasso: Het innen van onbetaalde facturen
Als een klant niet betaalt, is dat vervelend. Een verkeerd incassotraject kan er echter toe leiden dat jouw klant zijn ‘hakken in het zand zet’ en de kans op betaling zonder tussenkomst van een rechtbank nog kleiner wordt. Daarom is het belangrijk dat jouw incasso’s worden uitgevoerd op basis van een goed incassotraject, door een kundige partij. Tieman helpt je daarbij met onderstaande traject. Let op: Dat proces wordt afhankelijk van het geval aangepast en kan dus variëren.
Het traject:
- Snel en eenvoudig starten: Je hoeft geen ingewikkelde formulieren door te ploegen. Binnen vijf minuten upload je jouw gegevens en factuur, daarna gaan wij aan het werk en nemen we jou op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier mee door het incassotraject;
- Vriendelijke en duidelijke communicatie: De eerste stap is meestal een vriendelijke betalingsherinnering. Kort, helder en zonder juridisch jargon. Want hoe begrijpelijker de boodschap, hoe sneller de betaling volgt. Die betalingsherinnering bevat al wel de eerste juridische ‘kapstokhaakjes’. Heb je deze stap zélf al (goed) uitgevoerd, dan gaan we direct naar stap 3.
- Slimme opvolging: Betaalt de klant nog steeds niet? Dan volgt een aanmaning. Daarin wordt jouw klant bijvoorbeeld gewaarschuwd voor de gevolgen als hij opnieuw niet betaalt. Bijvoorbeeld de kosten voor buitengerechtelijke incasso die in dat geval bij hem in rekening worden gebracht. Ook dat gebeurt in duidelijke taal. Leidt ook dát niet tot betaling, dan volgt direct een ingebrekestelling.
- Juridische slagkracht: Komt er tóch geen betaling, dan kan een procedure worden gestart bij de rechtbank. Je probeert dan met jouw advocaat het geld zonder medewerking van jouw klant ‘op te halen’.
- Transparantie onderweg: tijdens het hele incasso-traject ontvangt je updates over de stand van zaken. Zo weet je precies waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten.
Een procedure bij de rechtbank
Soms betaalt een klant zelfs niet na jouw herinneringen, aanmaningen en ingebrekestelling. Je kunt er dan voor kiezen om een procedure te starten bij de rechtbank. In die procedure wordt je bijgestaan door een advocaat met ruime ervaring met procederen en kennis van incassoprocedures. Mocht jij onverhoopt voor de keuze komen te staan om naar de rechtbank te gaan, dan ontvang je van Tieman vooraf altijd inzicht in de kansen, risico’s en de verwachte kosten van jouw procedure. Dan weet je direct waar je aan toe bent en kun je jouw keuze om wel of niet te procederen weloverwogen maken.
Direct een incasso starten?
Dat kan binnen 5 minuten met het formulier hieronder.
Wil je zelf al aan de slag?